MYMSA


Ir al Contenido

Els origens de la marca

 


ELS ORIGENS DE LA MARCA

MYMSA (Motores y Motos, SA) és l'empresa fabricant de les motocicletes i els vehicles de transport lleuger de la marca, construïts entre els anys 1953 i 1963. La història de MYMSA, però, està directament lligada a l'activitat de Talleres Aragall y Compañía, empresa de reparació general d'automoció, que havia fundat la família Aragall l'any 1929 a Barcelona. En aquesta taller familiar és on els creadors de la marca, els germans Josep i Jaume Aragall Martorell, van iniciar la seva activitat professional, sempre relacionada amb la mecànica. I és, en les pròpies instal·lacions de Tallers Aragall i Cia, on Mymsa té el seu origen i la seva primera seu.



Tallers Aragall, 1935 (d'esquerra a dreta, Josep, Jaume, Guillem i Francesc Aragall)


La
tardor de l'any 1951 fan les primeres passes per a la construcció d'un motor per a motocicleta de disseny propi. L'any següent transcorre en les gestions per l'obtenció de les patents i els permisos de fabricació imposats per les autoritats del règim franquista de l'època. Els eterns tràmits encara es van allargar fins el mes de juny de 1953. Aquest mateix mes, en l'edició de la Fira de Mostres de Barcelona d'aquest any, es fa la presentació de la primera motocicleta MYMSA, el model anomenat A-1. La fabricació en sèrie no començarà fins el mes de setembre següent.

Un cop obtinguts tots els permisos, es constitueix la societat mercantil Motores y Motos, S.A., MYMSA, amb seu a Barcelona. El nom de la societat defineix, per si mateix, la doble vocació de l'empresa: la fabricació de motocicletes, i de plantes motrius destinades al transport lleuger i instal·lacions fixes.

Els germans Aragall creen l'empresa amb el suport de la família. Tot i la seva joventut, ja porten anys dedicats a la pràctica de la mecànica d'automoció en general, dins el negoci familiar de Tallers Aragall, com ja s'ha dit. És un taller de reparació general d'automòbils i camions, que disposa tant de seccions de reparació mecànica, com de carrosseria planxa, pintura, tapisseria i electricitat. Disposava, a més, de secció de forja, i de mecanització i ajustatge, fet que els permet fins i tot construir elements mecànics de tot tipus per als vehicles. Aprenen l'ofici de mecànica d'automòbil des dels fonaments constructius. Aquest aprenentatge el van completar amb la formació tècnica de mestratge industrial que ambdós van estudiar a l'Escola Industrial de Barcelona.

Després de la Guerra Civil espanyola, l'any 1940 Tallers Aragall torna a l'activitat, en el seu emplaçament original, al carrer Soler i Rovirosa, del barri del Clot. Els primers anys de la postguerra, conjuntament amb el pare Francesc i l'oncle Guillem, creen diverses iniciatives, la primera de les quals és la instal·lació de gasògens de disseny propi en cotxes i camions. Durant aquest anys l'activitat principal és la reparació d'automòbils i el manteniment de flotes de camions de diverses empreses radicades al barri del Clot, com Bebidas Carbónicas La Perfección o Fibracolor.




Tallers Aragall al carrer del Clot cantonada Gabriel i Galán


La bona marxa del negoci permet el trasllat l'any 1947 a uns locals més amplis, situats al carrer del Clot, proper a l'anterior. Dos anys més tard, Tallers Aragall passa a ser agència Ford. Coincidint amb el canvi, emprenen diverses iniciatives. Possiblement són uns dels primers d'introduir a Barcelona el servei de camió-grua modern, que han dissenyat i construït ells mateixos a partir d'un Ford 8 cilindres.


Camiò-grúa Tallers Aragall (1950)


T
ambé s'inicien en el carrossat d'autocars, dirigits pel seu pare, Francesc Aragall, que abans de l'aparició de l'automòbil, es dedicava a la construcció de carros de tracció animal. Més tard, va adaptar el seu ofici als nous vehicles, després de treballar a la secció de carrosseries de Ford Motor Ibérica, que s'havia instal·lat a Barcelona el 1923. Sobre bastidors de camions obsolets de morro avançat, els sotmeten a una transformació total per convertir-los en autocars de carrosseria integrada. Aquests autocars, són l'origen de l'empresa de transport discrecional Tallers Aragall i Companyia.




Autocars de Tallers Aragall i Cia.


Tots
aquest projectes no esgoten la seva capacitat creativa. Apassionats per la mecànica com són, l'any 1950 s'introdueixen en l'incipient mon de la competició d'automòbils del país. Amb un cotxe de construcció pròpia TAC (motor DKW), el germà gran Josep participa amb èxit en diverses proves de curses de midgets. Tot seguit, el seu germà Jaume, amb un cotxe preparat per ells, participa en les mateixes competicions, amb resultats encara millors.




Josep Aragall en el Mitdget TAC



Jaume Aragall en el Midget TAPA-TAPA


Després d'aquesta incursió pel món de la competició, es tornen a centrar en la producció. És en aquest moment, l'any 1951, que prenen la determinació de construir el motor de motocicleta de disseny propi. Abans de començar la producció en sèrie, encara tenen temps per explorar nous projectes, on plasmen els seus coneixements de mecànica: una canoa amb motor dintre borda i un turisme esport biplaça, amb mecànica Fiat.


TAC esport (motor Fiat)


A
partir de la postguerra, l'oferta de vehicles del mercat espanyol estava marcada per la manca de recursos, la política del règim franquista, i l'aïllament econòmic conseqüent. Els materials estan sotmesos a contingents, la maquinària necessària no es pot importar, el subministrament elèctric té restriccions, i la fabricació de vehicles estava sotmesa a llargs tràmits d'autorització administrativa. Una cosa i l'altra, no permetien aventurar-se en projectes de gran volada. Malgrat la situació, el país feia esforços per a recuperar l'activitat econòmica, com la resta dels països d'Europa. En el sector del transport, això es va traduir en una oferta de productes de preu limitat, en particular motocicletes, que durant aquesta època es converteix en el vehicle a l'abast de la major part de la població. Aquesta situació s'allargarà, en una primera etapa, fins 1959, quan s'instaura el Pla d'Estabilització Econòmica, que significarà la represa econòmica del país.

Quan
el 1951 els germans Aragall emprenen el seu projecte de construïr una motocicleta, fer-se un forat en el petit mercat espanyol de les motos no era tasca fàcil, doncs ja estava cobert per diversos fabricants que havien iniciat la seva fabricació durant la dècada dels anys 40. Observant els productes de la competència, però, van considerar que podien millorar el disseny de les motocicletes fabricades fins al moment. Varen apostar per unes solucions mecàniques avançades, i ho van fer en base a dissenys propis de tots els principals components de la moto. Començava l'aventura...

 

Presentació | Història | Motocicletes | Altres Vehicles | Restauració | Mapa del Sitio


Regresar al contenido | Regresar al menú principal